Rabu, 8 Julai 2009

PPSMI dimansuh 2012..

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, iaitu pada tahun 2012, demikian diumumkan oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pengumuman itu, susulan keputusan mingguan jemaah menteri pagi ini, yang dibuat jam 2.30 di kementeriannya di Putrajaya.

Di sekolah kebangsaan, bahasa Melayu akan menggantikan bahasa Inggeris untuk mengajar Sains dan Matematik, sementara sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil akan menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Pemansuhan itu dijalankan berperingkat-peringkat sehingga semua pelajar yang terlibat dengan dasar itu tamat peringkat masing-masing.

Setelah kian lama sejak diperkenalkan pada tahun 2003, PPSMI terus dilaksanakan tanpa restu rakyat jelata.. tanpa mendengar pandangan ahli-ahli akademik... tanpa memikirkan keperitan guru-guru dan pelajar....

Kini dengan kebangkitan rakyat, barulah puak-puak pembuat dasar, yang sering bongkak dengan setiap dasar yang mereka agung-agungkan itu merasa tergugat.. takut nasib yang akan menimpa mereka andai diteruskan juga PPSMI hingga 4 tahun akan datang..

Walaubagaimanapun, syukur ke hadrat Ilahi.... perjuangan kita telah kian nampak hasilnya di mata rakyat... Alhamdulillah....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi-sudilah memberi komen atau pandangan...